Ordbog

Anhængerhjul: Hjul på en anhængerenhed, der hverken leverer strøm eller styrer køretøjet.

Aramid: En syntetisk fiber, der, per vægt, er stærkere end stål. Anvendes i dækkonstruktion og giver fremragende trækstyrke.

Asymmetrisk: Når modsatte sider af et dæks slidbanemønster ikke er identiske.

Aquaplaning: Tab af trækkraft ved høje hastigheder forårsaget af en kile af vand, der løfter et dæk fra vejoverfladen.

Belastningskode: En metode til klassificering af et dæks bæreevne (angivet med bogstaver som B, C, D osv.).

Blokdesign: Et dækslidbanemønster lavet af hævede gummiblandingssegmenter.

Blokke: De enkelte, hævede gummisammensatte segmenter, der udgør et dæks slidbane.

Buckling: En tilstand, hvor et dæk svulmer eller krøller.

Compound: Det generelle udtryk, der henviser til den kemiske formel for slidbanematerialet.

Dækprofil: Et udtryk, der repræsenterer den del af et dæk, der måles som dets højde-bredde-forhold eller serie.

Karkasse: Den del af et dæk, der er underlaget for slidbanen, bælter, kanttråd og sidevæg.

Lameller: Små snit i slidbanens overflade for at forbedre trækkraften.

Lav profil: Et begreb, der beskriver et dæk med en lav profil i det relative højde-bredde-forhold eller en serie, typisk under 50%.

Lette lastbildæk: Dæk, der er konstrueret til terrængående og on/off- road brug på sports-/brugsdæk, små erhvervs- og fritidskøretøjer.

Metrisk dækstørrelsessystem: Et dæksstørrelsessystem, der anvender sektionsbredden (mm), højde-bredde forhold, hastighedskategori, dækkonstruktion og fælgdiameteren (tommer). Eksempel: 185/70SR13.

P-metrisk system: Et dæksstørrelsessystem, der anvender sektionsbredden (mm), højde-bredde forhold, dækkonstruktionstype og fælgdiameter (tommer). Eksempel: P225/70R15.

Personbildæk: Typisk dæk med et højde-bredde forhold på 70 eller derover, som ved hjælp af en højere profil, giver øget kørekomfort.

Pighuller: Små hulrum langs et dæks slidbane, der er designet til at holde pigge for øget trækkraft på snedækkede overflader.

Radialdæk: Trådlagene er viklet næsten vinkelret (radialt) på og rundt om kanttråden. I bildæk anvendes normalt fire trådlag, som har til opgave at understøtte og virke stabiliserende på slidbanen.

Ribber: Dele af et dækslidbanemønster, der er skabt af riller, der kører rundt om dækket.

Riller: Omkredskanaler mellem et dæks slidbaneribber.

S-Speed eller S-Performance Rated: En hastighedskategori for dæk med en maksimal hastighed på 180 km/h.

Serie: En numerisk præsentation af en dækseries højde-bredde forhold.

Skulderblokke: Hævede gummiblandingssegmenter på den del af dækket, der er tættest på sidevæggen

Slidbaneblokke: Hævede gummiblandingssegmenter på den udvendige synlige del af et dæk.

Styrende hjul: Det eller de hjul, der bestemmer køretøjets retning.

Stålwire: Et wiremateriale, der anvendes i radiale dæk. Dets høje stivhed sikrer god handling og lav slidbaneslitage.

Touring Performance Tyre: Et dæk, der giver høj kørekomfort på et personbildæk, men som har højtydende dækegenskaber.

Trækhjul: Det eller de hjul, der overfører køretøjet motorkraft til underlaget.

Trådlag: Et lag gummibelagt stof eller tråd, der udgør dækhuset.

V-Speed eller V-Performance Rated: En hastighedskategori for dæk med en maksimal hastighed på 240 km/h.

Varieret-Pitch Ratio: Variationer i vinkler og størrelser af et dæks slidbaneelementer, der reducerer dækkets støjniveau.

Vælg bogstav